marți, 18 iunie 2013

Tort DIDIMI (zodia Gemeni - διδυμοι)

Din nou un tort ocazionat de o aniversare.
De data asta ocazia ne-a oferit-o Florian, care si-a sarbatorit ziua de nastere.
Desi a trecut ceva vreme de la momentul aniversar, nu vine tirziu aceasta postare avind in vedere ca si astazi, el si sotia lui - fiica mea, sarbatoresc implinirea a doi ani de cind si-au unit destinele.
Cum este nascut sub zodia Gemeni - διδυμοι, m-am gindit sa il surprind cu un tort ciocolatos, cu aroma de cafea, dupa gustul lui, alegind sa il decorez simbolic si tot cu ciocolata.




Am pregatit intii un blat pandispan pufos din:
- 8 oua
- 240 grame zahar
- 240 grame faina
caruia i-am adaugat o lingura pudra de cafea fin macinata si o lingurita esenta de cafea.

Dupa ce am separat galbenusurile de albusuri le-am batut pe acestea din urma spuma tare.


Am adaugat zaharul peste galbenusuri si am amestecat la viteza mica a mixerului pentru omogenizare dupa care am trecut la umatoarea treapta de viteza continuind pina ce amestecul devine cremos dublindu-si volumul.


Am turnat si esenta de cafea incorporind-o in crema.


Se rastoarna crema peste spuma de albus si se omogenizeaza cu miscari usoare de jos in sus pastrind volumul de aer al spumei.


Se adauga in ploaie faina cernuta in prealabil incorporind-o ca si mai inainte, cu miscari usoare din centru catre margini. Se adauga si cafeaua fin macinata.


Se rastoarna compozitia intr-o tava cu inel detasabil pregatita din timp, tapetata pe fund cu hirtie de copt si presarata cu faina pe margini. Se coace la 180 de grade Celsius timp de aproximativ 30 de minute avind grija sa nu deschidem usa cuptorului cel putin in primele zece minute dupa introducerea tavii. Vom evita astfel ca blatul sa cada pe mijloc. Cind pandispanul se desprinde singur de pe marginile tavii se inchide focul si se intredeschide usa cuptorului lasind tava inauntru asa incit racirea sa nu aiba loc brusc ceea ce ar duce din nou la lasarea blatului. Cind s-a racit suficient se indeparteaza inelul exterior scotindu-se blatul pe un gratar si se lasa sa se raceasca complet.


Intre timp am pregatit doua creme:

Prima crema cu care am umplut prajitura:
- 400 ml smintina de separator
- 2 x 200 grame tablete de ciocolata neagra cu un continut de cacao de 52%
- 2 linguri de cafea macinata fin
- 30 ml lichior Amaretto Disaronno

Am pus smintina intr-un vas si am adaugat ciocolata maruntita si cafeaua apoi am asezat vasul pe flacara mica amestecind continuu pina ce cafeaua s-a incorporat iar ciocolata s-a omogenizat perfect cu smintina. 


Atunci am indepartat vasul de pe foc si am lasat sa se raceasca crema obtinuta nu inainte de a incorpora si lichiorul Amaretto Disaronno.


Pentru cea de a doua crema am avut nevoie de:
- 3 galbenusuri
- 3 linguri de zahar
- o lingura de cafea macinata
- 4 linguri de lapte
- un pachet de unt (250 grame)

Primele trei ingrediente le-am amestecat energic apoi am pus vasul la bain-marie pina a inceput sa se ingroase ca ciulamaua. 


Am dat deoparte si am lasat citeva minute sa se raceasca apoi am adaugat cite putin untul amestecind continuu pina am obtinut o crema spumoasa.


Am amestecat la viteza cea mai mare a telurilor si prima crema pina ce a capatat usor volum devenind fina si ferma.


Pentru insiroparea blatului am pregatit o cafea concentrata la filtru putin mai dulce.

Am montat din nou inelul la tava pentru blat, am imbracat-o in folie alimentara si am asamblat prajitura.
Blatul l-am impartit in trei.
Am asezat prima felie de blat in tava, am insiropat-o din belsug cu siropul de cafea apoi am adaugat deasupra jumatate din crema de cafea cu lichior.
Am asezat si cea de a doua felie procedind ca si mai inainte la insiropare si adaugarea restului de crema.
Am inchis cu cea de a treia felie de blat pe care, ca si anterior, am insiropat-o.
Se da la rece pentru cel putin doua ore.
Cind s-a legat suficient prima crema se monteaza un sablon pregatit din timp (eu l-am decupat dintr-o tavita de unica folosinta din aluminiu) delimitind doua zone sub forma Yin si Yang.
Topim 200 grame ciocolata alba peste care adaugam o lingura de smintina de separator si 50 grame unt, omogenizam si turnam in prima jumatate a tortului.
Apoi topim 200 de grame de ciocolata neagra adaugindu-i o lingura de smintina si 50 grame unt si dupa ce amestecam bine compozitia o turnam in cealalta jumatate a tortului.
Introducem la frigider si lasam din nou pentru doua ore ca sa se lege compozitia.
In final, se indeparteaza inelul tavii, se scoate folia alimentara si se imbraca generos partea exterioara a tortului cu cea de a doua crema.
Pentru decorare am desenat fulgi din ciocolata alba topita pentru 30 de secunde la microunde pe care, dupa racire, i-am aplicat peste crema de unt.


Am finalizat aplicind motivele zodiei Gemeni decupate in prealabil din fondant si desenate cu ciocolata neagra.


La multi ani Florian!
Sa fiti fericiti copii, sa va sprijiniti la bine si la greu pentru tot restul vietii si caile pe care veti alege sa le strabateti sa va fie presarate numai cu reusite.



12 comentarii:

  1. O superbitate de tort!
    "La Multi Ani" sarbatoritilor, viata lunga impreuna presarata cu bucurii nemarginite!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim mama! Delicios tortul si insiropat dupa placul lui Dansu' :P Pupici!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Un tort elegant! La multi ani sarbatoritilor si multa fericire impreuna!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mmm, arata superb si cred ca e un adevarat deliciu!La multi ani sarbatoritilor!Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi place decorul, superb tortuletul. Pot servi si eu o feliuta, daca tot am o geamana in familie. Pupici !

    RăspundețiȘtergere
  6. Frumos si elegant tort! La multi ani sarbatoritilor si multi ani fericiti si sanatosi impreuna!

    RăspundețiȘtergere
  7. Tortul acesta e de-a dreptul....somptuos ! Bravo !
    Te imbratisez si te tzuc cu drag !

    RăspundețiȘtergere
  8. Acum am vazut ca ai 3 baieti:)) WOW! Sa va traiasca sa fie sanatosi si voi impreuna cu ei:) N am rezistat si am mers mai departe cu trasul ochiului la torturile tale de vis. Spune mi te rog ce inseamna smantana de serparator? Pupicei
    Miha

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Miha,
      Sint impresionata de interesul pe care il acorzi retetelor mele si, pur si simplu am ramas fara cuvinte in fata aprecierilor tale.
      Multumesc pentru urarile adresate familiei mele, dar voi face niste precizari: am doua fete care m-au transformat intr-o fericita bunica a doi baieti si a unei fetite.
      Ei sint bucuria noastra, a mea si a sotului meu, si impreuna cu parintii lor ne lumineaza zilele.
      Pentru ei ma stradui sa realizez surprize minunate si, de multe ori chiar reusesc.
      Ca sa iti raspund la intrebarea tehnica iti voi spune ca, smintina de separator la care fac referire este o smintina obtinuta printr-un procedeu mecanic de centrifugare, rezultind o smintina dulce datorita racirii rapide din timpul procesului de smintinire, absolut ideala pentru frisca. Smintina obtinuta prin procedee manuale are un grad ridicat de aciditate datorita imposibilitatii racirii rapide, ceea ce ii confera un gust putin acrisor, in plus este mai untoasa asa incit se taie mai repede cind incercam sa o transformam in frisca. Eu gasesc smintina de separator in piata (trebuie doar sa ceri vinzatorului) si ii adaug doar zahar pudra vanilat Dr Oetker, dupa preferinta.
      Sper ca ti-am oferit toate detaliile in legatura cu aceasta smintina insa nu exclud nici o alta alternativa pentru a obtine frisca.
      Sper sa incerci unele din retetele postate de mine si iti doresc sa iti iasa orice vei incerca fara gres.
      Eu garantez pentru reusita si nu am indoieli ca orice gospodina le poate reproduce cu usurinta.

      Ștergere
  9. Nu stiu cat te am impresionat eu dar tu cu siguranta pe mine:) Scuze de incurcatura facuta:) Esti o vrednicutza in toate, esti deja bunica, wow! felicitari si iti doresc sa te bucuri de familia frumoasa pe care o ai, mult success pe mai departe. Sincer, ma intreb de unde gasesti timp si putere sa le faci pe toate. Munca pe acest blog culinary nu este usoara, acasa gospodaria. Sunt foarte norocosi ca te au. Merci mult pentru retete, am salvat o multime, sa vedem si cand le testez:) Te pup si numai bine.
    Miha

    RăspundețiȘtergere